„A v jaký jsi byl?“ To je při kubánských debatách častá otázka, když se hodina nachýlí k půlnoci... Každý Kubánec narozený nejpozději v 80. letech je zažil. Školy na venkově. Jako by to byly zážitky z bojiště.
Francis Sánchez
Francis Sánchez. Zdroj: Paměť národa

Nepleťme si prosím termíny – kubánské „školy na venkově“ nemají pranic společného se školami v přírodě, které jsme zažívali v dětství my v našich zeměpisných šířkách. V případě kubánských „escuelas en el campo“ totiž hovoříme spíš o pracovních táborech pro nezletilé. Tedy o systému kubánského vzdělávání, který ovlivnil celé generace současných dospělých Kubánců.

„Pro mě to bylo strašné. Nikdy předtím jsem nebyl bez své rodiny. Traumatizovalo mě to,“ vypráví Francis Sánchez. I on byl součástí kubánského vzdělávacího experimentu vrcholícího v 70. a 80. letech 20. století. Experimentu, který měl dát vzniknout „novému člověku“, jak si na sklonku vítězné kubánské revoluce předsevzal Che Guevara. 

V Magazínu Paměti národa jste si už mohli přečíst článek na téma indoktrinace kubánského školství „Budeme jako Che Guevara!“ Totalitní stín nad kubánskými školami. Téma „nového člověka“ Che Guevara představil ve svém spisu Socialismus a lidé na Kubě z roku 1959. Jeho slova se ve výuce začala na Kubě uplatňovat už po vítězství kubánské revoluce, avšak velmi pozvolna. Studenti měli na venkově odpracovat 45 dní v roce – víkendy plus 15 dní o prázdninách. Tento koncept byl nazýván Escuela al Campo – Škola na venkov.

Porevoluční boom plynoucí z nadšení nad vítězstvím Fidela Castra a jeho vousatých revolučních souputníků v roce 1959 dal v následující dekádě vzniknout i populačnímu boomu. Rok se s rokem sešel a Fidel Castro jednoho dne roku 1972 při jednom ze svých nekonečně dlouhých proslovů deklamoval, že celých 750 tisíc mladých Kubánců nestuduje ani nepracuje. Co s tím?

Tohle vyřešíme!

I na to měl kubánský režim odpověď. Byla jí kombinace studia a práce na všech výukových úrovních. Che Guevara byl už sice dávno po smrti, ale v září 1972 se jeho myšlenky začaly uplatňovat – s počátkem školního roku bylo otevřeno prvních 40 vzdělávacích center ESBEC (Escuela Básica en el Campo – Základní škola na venkově). Pozorný čtenář si jistě všiml oné drobné nuance v terminologii – od vzdělávacího výdobytku hledání „nového člověka“ (nejen) formou „školy na venkov“ jsme se přidáním jediného písmene koncovky dostali do úplně nových rovin – „škol na venkově“. Venkov přestal být něčím výjimečným, občasným, a bryskně se změnil v povinnost. Základní školy na venkově se po ostrově šířily jak houby po dešti a v dobách své největší slávy pojaly až 100 tisíc studentů naráz. A k základním školám brzy přibyly i střední školy, na Kubě nazývané jako předuniverzitní přípravky.

Juana González Jiménez
Juana González Jiménez, zdroj: Paměť národa

„Domů ze školy jsem se nedostala dřív než v pátek v pět hodin odpoledne. A přitom v neděli v jednu už bylo nutné zase vyrazit do školy,“ popisuje Juana González Jiménez. „Tohle období nebylo jednoduché. Přinejmenším tedy pro malé děti, jako jsem byla já,“ dodává a upřesňuje, že ona sama se do vzdělávacího programu škol na venkově dostala v 11 letech. „Budíček v šest ráno, rychlá snídaně a v sedm už jsme byli na poli. Polévali jsme vařící vodou plevel v ovocném sadu, seli jsme záhony, třídili jsme sklizené banány, sbírali jsme pomeranče…“ Vše se odehrávalo v závislosti na ročním období. Plán se samozřejmě musel plnit bez ohledu na věk studenta. „Do školy jsme se vrátili až v jedenáct hodin a za chvíli už začínala výuka,“ dodává Juana González Jiménez.

To, co mělo Kubu proměnit v nejvzdělanější národ světa, bylo prachsprosté fiasko.

„Domů ze školy jsem se nedostala dříve, než v pátek v pět hodin odpoledne. Přitom v neděli v jednu už bylo nutné zase vyrazit do školy. V pátek a v sobotu jsem se vyspala doma a v neděli už jsme se vraceli. Tohle období nebylo jednoduché. Přinejmenším tedy pro malé děti, jako jsem v té době byla já. Ve škole se totiž muselo pracovat. Po nedělním příjezdu nás v pondělí vzbudili v šest hodin ráno, museli jsme se obléct do pracovního oblečení, rychle se nasnídat a v sedm ráno už jsme byli na poli. Vylévali jsme vařící vodu na plevel v ovocné školce. Tím plevelem jsme potom plnili pytle. Ve školkách jsme zasévali do záhonů, třídili jsme sklizené banány, sbírali jsme pomeranče… To záleželo na ročním období. Někdy se sbírali citrony. Museli jsme plnit předepsané normy a odevzdávat určité množství krabic. Když je dítě tak malé, a nám bylo tehdy jedenáct, dvanáct let, je to velmi náročná a únavná práce. Do školy jsme se vrátili až v jedenáct hodin a za chvíli už začínala výuka.“ (Juana González Jiménez)

„Však si to dokážete představit. Děti jsou na internátních školách bez dozoru. Není tam nikdo, kdo by jim vštípil nějaké hodnoty, vysvětlil jim, co je správné, a co ne,“ hodnotí Giolvis Leliebre Duvergel.

Giolvis Leliebre Duvergel, zdroj: Paměť národa

A stejně jako řada dalších kubánských pamětníků podtrhuje morální kolaps na venkovských školách – znásilňování, přemíra alkoholických nápojů a násilí. „Občas to byly krvavé lázně, když někdo při potyčce umřel,“ potvrzuje tutéž situaci i Yordis García Fournier.

 
Vězení pro nezletilé (Yordis García Fournier)
 
 
00:00:00
00:00:00

 

„„Vyhodili mě [ze školy] kvůli problémům, které jsem měl na škole na venkově. Ani v pubertě jsem neměl problémy, nikdy jsem se neučil špatně. Ale moje problémy vznikly během stipendia na venkově. Vždy jsem prohlašoval, že se jedná o otrockou práci, to tak doopravdy bylo. Prakticky to byl rok, který jsem ztratil, kvůli celé situaci. Navíc se vědělo, že tento druh stipendia není nic jiného než vězení pro nezletilé. Za jeho mřížemi se děly zvěrstva, znásilňovaly se tam holky, občas někdo po potyčce umřel, byly to takové krvavé lázně. Díky Bohu už to neexistuje, pro kubánskou vládu to bylo neudržitelné. Ale já jsem tam ztratil rok života.“

 

Che Guevara – vzor každého kubánského školáka... Zdroj: Paměť národa
Che Guevara – vzor každého kubánského školáka... Zdroj: Paměť národa

Násilí je ovšem jen špičkou ledovce. Pod ním se v paměti celých generací Kubánců, kteří prošli vzdělávacím procesem, skrývá peklo... Bylo to vězení pro nezletilé. Obrovská rána. Trauma. To je jen výběr ze slov pamětníků, když přijde řeč na hodnocení škol na venkově. 

„Byl to systém, který vás v 15 letech, kdy jste ještě nezletilí, vzal z vašeho domova pryč, aby vám vnutil svá pravidla, ideologicky vás ovládl a odstřihl vás od domova. Takový systém přece nemohl být správný,“ hodnotí s mnohaletým odstupem kubánská spisovatelka Lien Carrazana Lau. Podobně traumatizující byl pobyt na venkovském internátu i pro Francise Sáncheze. Ten často utíkal mnoho kilometrů pěšky v noci jen proto, aby se mohl schovat doma pod postel, kde by ho rodiče nenašli. „Dokonce jsem v té době přemýšlel o sebevraždě,“ dodává Francis.

„Došel jsem k závěru, že komunistický režim všem ukrajuje života. A kradl děti rodinám.“

Takto situaci hodnotí i nezávislý umělec Luis Eligio Omni. Vzpomíná na hlad, kterým často na internátních školách na venkově trpěli, a na nadšení z rozpečeného chleba s máslem, který občas dostali. Vzpomíná i na to, jak matka musela jeho prohřešky v chování „žehlit“ školními pomůckami, které ukradla ve své vlastní práci. A mezitím režim kradl Kubáncům to nejdůležitější, co člověk v životě má – rodinné vazby.

 

„Byl jsem velmi špatný student. Považovaly mě tam za totálního vyvrhela. Do polepšovny jsem nakonec nemusel, tam končily ještě horší případy. Bylo to ale do velké míry jen díky tomu, že moje matka potají zásobovala školu různými chybějícími věcmi. Nosila tam například tužky a papíry. Z toho si můžete dobře udělat obrázek o tom, v jakém stavu bylo kubánské školství. Ředitel absolutně neměl nárok uspokojit prostřednictvím oficiálních institucí potřeby školáků. Matka mu ty věci nosila poté, co je ukradla ve skladu na svém pracovišti. V jednu chvíli totiž pracovala jako správkyně nějakého skladu. Tehdy jsme na tom byli s penězi pravděpodobně nejlépe za celé mé dětství, které, jak už jsem vyprávěl, provázel neustálý boj s nedostatkem a chudobou. Takže v tom skladu tyhle věci byly a matka je kradla a nosila je do školy. A ředitel se samozřejmě pro jistotu radši ani neptal, odkud to všechno brala. Vždycky jí jen poděkoval.” (Luis Eligio Omni)

 

Ze studentů, kteří vzděláváním na venkově prostě museli projít, pokud chtěli dál studovat, a neměli po boku rodiče či strýčka s patřičně pompézním kádrovým profilem, se režim postupně snažil formovat souputníky pro vlastní řady. Za přítomnosti pečlivě vybraných pedagogů a samozřejmě roli hrálo i izolované prostředí: „Režim pomalu odebíral rodičům práva a možnosti výchovy,“ hodnotí básník Jorge Olivera Castillo.

„Školy na venkově kubánskému národu ublížily z lidského hlediska. Ty děti totiž neviděly své rodiče často deset měsíců!“ rozčileně podotýká i Fernando Ginarte Mora, který si za trest prošel školou na venkově na odlehlém Ostrově borovic (Isla de Pinos). 

 

„Však si to dokážete určitě sami představit… ty děti jsou na internátních školách bez dozoru. Není tam nikdo, kdo by jim vštípil nějaké hodnoty, vysvětlil jim, co je správné, a co ne. Děvčata se uchylovala k různým věcem… a kolikrát to pro ně byl samozřejmě jediný způsob, jak si opatřit něco k jídlu, nebo jak dostat svolení k vycházkám. Z těch se pak vracely opilé, a jak to asi mohlo dopadnout, když se tam objevili nějací starší hoši v autě, kteří měli úplně jiné úmysly. Mnoho děvčat bylo tak či onak zneužitých a některé z nich si samy zvolily způsob života, který není zrovna nejlepší…“ (Giolvis Leliebre Duvergel)

Systém se prodražil

Kubánský systém takového vzdělávání byl finančně nesmírně náročný – zahrnoval kromě ubytovacích služeb a stravování třeba i dopravu studentů na víkendy domů. Ne všichni ale měli to štěstí. Na vzdělávání samotné pak už zbylo financí jen pomálu. Logistický kolos škol na venkově dostal svou první ránu Gorbačovou perestrojkou, která utnula tipec sovětským dotacím. Smrtelná rána přišla jen o pár let později s pádem Sovětského svazu. Zatímco léta sedmdesátá byla zlatým věkem nového kubánského vzdělávacího systému, léta devadesátá pro něj byla rychlou cestou do zapomnění.

 

Jorge Olivera Castillo
Jorge Olivera Castillo, zdroj: Paměť národa

 

„Díky bohu už to neexistuje, bylo to pro kubánskou vládu neudržitelné,“ uzavírá myšlenku Yordis García Fournier. A skutečně. Po mnoha letech, kdy stovky budov kubánských internátních škol na venkově čím dál tím častěji zely prázdnotou, a vláda se je navenek snažila „prodat“ jako útočiště pro lidi postižené přírodními pohromami či ubytování pro rolníky, oficiálně nový počátek nového soběstačného zemědělského systému. V roce 2011 se Komunistická strana Kuby ovšem kapitolu škol na venkově rozhodla uzavřít a oficiálně je prohlásila za „neefektivní“. „No a já jsem v nich ztratil rok života,“ uzavírá Yordis García Fournier. Nebyl sám.

Post Bellum natáčí v rámci projektu Paměť kubánského národa vzpomínky kubánských disidentů a aktivistů, kteří bojují za svobodu a demokracii na Kubě. Realizujeme ho společně s Florida International University od roku 2017 díky podpoře z ⇒Programu transformační spolupráce Ministerstva zahraničních věcí ČR. V rámci projektu rovněž pravidelně školíme kubánské dokumentaristy, aby mohli sami natáčet a zpracovávat kubánské příběhy. Od začátku projektu jsme na ⇒Paměti národa zveřejnili přes 230 kubánských příběhů. Ty nejzajímavější z nich jsme uveřejnili v elektronické knize #LIBERTAD dostupné ⇒ve španělštině i ⇒angličtině.