Všudypřítomný „Che“ se měl stát vzorem každého kubánského školáka. Zdroj: Paměť národa
„A v jaký jsi byl?“ To je při kubánských debatách častá otázka, když se hodina nachýlí k půlnoci... Každý Kubánec narozený nejpozději v 80. letech je zažil. Školy na venkově. Jako by to byly zážitky z bojiště.
Nepleťme si prosím termíny – kubánské „školy na venkově“ nemají pranic společného se školami v přírodě, které jsme zažívali v dětství my v našich zeměpisných šířkách. V případě kubánských „escuelas en el campo“ totiž hovoříme spíš o pracovních táborech pro nezletilé. Tedy o systému kubánského vzdělávání, který ovlivnil celé generace současných dospělých Kubánců.
„Pro mě to bylo strašné. Nikdy předtím jsem nebyl bez své rodiny. Traumatizovalo mě to,“ vypráví Francis Sánchez. I on byl součástí kubánského vzdělávacího experimentu vrcholícího v 70. a 80. letech 20. století. Experimentu, který měl dát vzniknout „novému člověku“, jak si na sklonku vítězné kubánské revoluce předsevzal Che Guevara.
V Magazínu Paměti národa jste si už mohli přečíst článek na téma indoktrinace kubánského školství „Budeme jako Che Guevara!“ Totalitní stín nad kubánskými školami. Téma „nového člověka“ Che Guevara představil ve svém spisu Socialismus a lidé na Kubě z roku 1959. Jeho slova se ve výuce začala na Kubě uplatňovat už po vítězství kubánské revoluce, avšak velmi pozvolna. Studenti měli na venkově odpracovat 45 dní v roce – víkendy plus 15 dní o prázdninách. Tento koncept byl nazýván Escuela al Campo – Škola na venkov.
Porevoluční boom plynoucí z nadšení nad vítězstvím Fidela Castra a jeho vousatých revolučních souputníků v roce 1959 dal v následující dekádě vzniknout i populačnímu boomu. Rok se s rokem sešel a Fidel Castro jednoho dne roku 1972 při jednom ze svých nekonečně dlouhých proslovů deklamoval, že celých 750 tisíc mladých Kubánců nestuduje ani nepracuje. Co s tím?
Tohle vyřešíme!
I na to měl kubánský režim odpověď. Byla jí kombinace studia a práce na všech výukových úrovních. Che Guevara byl už sice dávno po smrti, ale v září 1972 se jeho myšlenky začaly uplatňovat – s počátkem školního roku bylo otevřeno prvních 40 vzdělávacích center ESBEC (Escuela Básica en el Campo – Základní škola na venkově). Pozorný čtenář si jistě všiml oné drobné nuance v terminologii – od vzdělávacího výdobytku hledání „nového člověka“ (nejen) formou „školy na venkov“ jsme se přidáním jediného písmene koncovky dostali do úplně nových rovin – „škol na venkově“. Venkov přestal být něčím výjimečným, občasným, a bryskně se změnil v povinnost. Základní školy na venkově se po ostrově šířily jak houby po dešti a v dobách své největší slávy pojaly až 100 tisíc studentů naráz. A k základním školám brzy přibyly i střední školy, na Kubě nazývané jako předuniverzitní přípravky.
„Domů ze školy jsem se nedostala dřív než v pátek v pět hodin odpoledne. A přitom v neděli v jednu už bylo nutné zase vyrazit do školy,“ popisuje Juana González Jiménez. „Tohle období nebylo jednoduché. Přinejmenším tedy pro malé děti, jako jsem byla já,“ dodává a upřesňuje, že ona sama se do vzdělávacího programu škol na venkově dostala v 11 letech. „Budíček v šest ráno, rychlá snídaně a v sedm už jsme byli na poli. Polévali jsme vařící vodou plevel v ovocném sadu, seli jsme záhony, třídili jsme sklizené banány, sbírali jsme pomeranče…“ Vše se odehrávalo v závislosti na ročním období. Plán se samozřejmě musel plnit bez ohledu na věk studenta. „Do školy jsme se vrátili až v jedenáct hodin a za chvíli už začínala výuka,“ dodává Juana González Jiménez.
To, co mělo Kubu proměnit v nejvzdělanější národ světa, bylo prachsprosté fiasko.
„Domů ze školy jsem se nedostala dříve, než v pátek v pět hodin odpoledne. Přitom v neděli v jednu už bylo nutné zase vyrazit do školy. V pátek a v sobotu jsem se vyspala doma a v neděli už jsme se vraceli. Tohle období nebylo jednoduché. Přinejmenším tedy pro malé děti, jako jsem v té době byla já. Ve škole se totiž muselo pracovat. Po nedělním příjezdu nás v pondělí vzbudili v šest hodin ráno, museli jsme se obléct do pracovního oblečení, rychle se nasnídat a v sedm ráno už jsme byli na poli. Vylévali jsme vařící vodu na plevel v ovocné školce. Tím plevelem jsme potom plnili pytle. Ve školkách jsme zasévali do záhonů, třídili jsme sklizené banány, sbírali jsme pomeranče… To záleželo na ročním období. Někdy se sbírali citrony. Museli jsme plnit předepsané normy a odevzdávat určité množství krabic. Když je dítě tak malé, a nám bylo tehdy jedenáct, dvanáct let, je to velmi náročná a únavná práce. Do školy jsme se vrátili až v jedenáct hodin a za chvíli už začínala výuka.“ (Juana González Jiménez)
„Však si to dokážete představit. Děti jsou na internátních školách bez dozoru. Není tam nikdo, kdo by jim vštípil nějaké hodnoty, vysvětlil jim, co je správné, a co ne,“ hodnotí Giolvis Leliebre Duvergel.
A stejně jako řada dalších kubánských pamětníků podtrhuje morální kolaps na venkovských školách – znásilňování, přemíra alkoholických nápojů a násilí. „Občas to byly krvavé lázně, když někdo při potyčce umřel,“ potvrzuje tutéž situaci i Yordis García Fournier.