Český koutek, malá česká enkláva na jihovýchodě Kladska, přežil po staletí pod Pruskem i Německem a udržel si vlastní podobu češtiny. Po roce 1945 však region převzalo Polsko, Němci byli odsunuti a spolu s nimi postupně zmizela i místní česká komunita.

Kladsko patřilo k zemím Koruny české do roku 1742, kdy bylo anektováno Pruskem. Česká menšina se zde udržela jen na malém území při hranici s českými zeměmi. Češi z Kladska žili pod správou Pruska, později Německého císařství, následně Výmarské republiky a nakonec také Hitlerovy Třetí říše.

Po druhé světové válce region přešel pod polskou správu a začalo rozsáhlé vysidlování Němců. Obyvatelé Českého koutku se ocitli v nejednoznačné pozici – nebyli považováni ani za Čechoslováky, ani za Němce, a přesto sdíleli osud vysidlování.

Květnové události roku 1945 sledoval ve Slaném, jedné z vesnic Českého koutku, tehdy sedmiletý Manfred Hacker. Do obce vojáci dorazili 9. května 1945. Rodina Hackerových toho dne seděla se sousedy na terase, když zahlédli, jak se k vesnici potichu blíží skupina lidí. Brzy poznali, že jde o sovětské vojáky, a všichni se rychle ukryli a zamkli ve svých domovech. Manfred na ty chvíle vzpomínal:

„Ta noc byla klidná, ale později se ženy musely schovávat, aby se uchránily před znásilněním. Některým se to nepodařilo a po devíti měsících se jim narodily děti.“

Druhý den po příchodu Rudé armády se Hackerovi museli vystěhovat z domu, který vojáci zabrali pro své potřeby. Nový, provizorní domov našli ve staré české škole, která v obci dodnes stojí pod číslem popisným 96.

Se starší sestrou Hildegardou ve Slaném, 1941, zdroj: Manfred Hacker
Se starší sestrou Hildegardou ve Slaném, 1941, zdroj: Manfred Hacker

Po odsunu už nebylo s kým hrát fotbal

V důsledku poválečných rozhodnutí se v Kladsku rozběhly procesy vysídlování a přemisťování obyvatel, které zásadně změnily složení místních vesnic. Obyvatelé Českého koutku se tak ocitli v nejisté pozici a mnohé rodiny byly nakonec nuceny opustit své domovy.

„Jednou ráno přišel nějaký Polák, že se máme do půl hodiny sbalit a jít na nádraží. Tatínek šel ráno do práce, nic nevěděl a my mu nemohli ani zavolat. Cestou jsem si všiml, že kolem nás jezdí motorka s ruským vojákem. Na nádraží nám pak řekli, že můžeme jít zase domů,“ popsal jeden z dramatických okamžiků svého dětství.

Ačkoli se pak brzy ukázalo, že rodina má československé občanství a nikdo je formálně nenutí odejít, pocit bezpečí jim to nepřineslo. Jejich pokus o přechod hranic však skončil tvrdým neúspěchem: otec se snažil převést alespoň pár peřin, ale polští pohraničníci ho dopadli a na dva týdny uvěznili. Pro rodinu to byl šok, který ukončil jejich poslední úvahy o útěku. Od té chvíle Hackerovi věděli, že musí zůstat tam, kde jsou, a vyrovnat se s novou realitou.

​​​​​​Stará dřevěná škola ve Slaném, 30. léta 20. století, Zdroj: archiv Manfreda Hackera
Stará dřevěná škola ve Slaném, 30. léta 20. století, Zdroj: archiv Manfreda Hackera

Mnoho místních se ale rozhodlo do Československa skutečně utéct. Odešli na Hronovsko či Náchodsko. Velká část z nich věřila, že se do Kladska bude moci brzy vrátit. Manfred Hacker popsal smutný moment svého dětství: 

„Jeden den jsem na ulici hrál s kamarády fotbal, druhý už nebylo s kým do míče kopat.“

Později se z regionu lidé vydávali také do Německa. Rozšířila se totiž zpráva, že tamní úřady alespoň částečně kompenzují majetek, který v Kladsku museli zanechat. Mnozí však zůstali v Československu – cítili se být Čechy, měli tu zázemí i příbuzné a tak tam začali nový život. 

Proč Němci utíkali do Čech (Manfred Hacker *1938)

Noví majitelé starých domů

Oblast byla dosídlena Poláky, kteří pocházeli z východních regionů Sovětského svazu. Nově příchozí obyvatelé postupně nahradili ty původní. Společné soužití bylo zprvu velmi komplikované, objevovaly se obrovské rozdíly. Pamětníci dnes popisují, jak Češi v obci Stroužné trpěli, když viděli, jak se přistěhovaní Poláci, kteří neznali elektřinu či zemědělské stroje, k jejich hospodářstvím chovali.

Naši kluci pomáhali Polákům, kteří neznali elektrické stroje (Maria Wolska *1957)

„Čeští a němečtí kluci pomáhali v polských rodinách. Proč? Protože Poláci přišli z východu, dokonce i z Ukrajiny, a neměli s sebou nic, jen děti,“ vyprávěla dokumentaristům Paměti národa Maria Wolska, dcera kladského Čecha Horsta Hauschke ze Stroužného. „My už jsme měli světlo, to k nám bylo zavedeno kolem roku 1926. Oni to ale neznali. Nevěděli, jak se mezi sebou vypořádat, a neuměli pracovat v hospodářství.“

„Když přišli Poláci, tak si nejdřív udělali opasky do kalhot, protože místo nich měli šňůry. Vyrobili si je z pásu, kterým se mlátilo obilí.“ 

Rozdělené rodiny

Hildě Plné, mamince Jany Hůlkové, bylo teprve čtrnáct let, když se Kladsko stalo součástí Polska. Její rodiče mohli zůstat doma, Hilda ale musela s prarodiči odejít do Čech; s sebou si mohli vzít jen to, co sami unesli. Další tři roky se pak neviděli.

Později Hilda Plná, rozená Machová, mohla začít své rodiče občas vídat. Každou návštěvu však provázely potíže. Pokaždé, když nějací návštěvníci chtěli jet do Stroužného, museli napsat žádost, pak ji odevzdali na celním oddělení v Náchodě a čekali, zda vůbec dostanou jednorázovou propustku.

Zprava babička Marta Machová, děda Adolf Mach, polský evangelický farář a sousedka Berta Cvikýřová, Stroužné čp. 26, 1975, zdroj: Jana Hůlková
Zprava babička Marta Machová, děda Adolf Mach, polský evangelický farář a sousedka Berta Cvikýřová, Stroužné čp. 26, 1975, zdroj: Jana Hůlková

Zpočátku se obyvatelé dvou sousedních zemí mohli přiblížit na pouhých šest metrů a bez potíží spolu rozmlouvat. Postupem času se však tato vzdálenost zvětšovala, až nakonec museli jeden na druhého volat přes celé údolí. Přesto Pilní tuto možnost stále využívali – díky ní se s babičkou a dědou domlouvali třeba na tom, kdy sázet brambory nebo kdy je čas na sečení trávy.

Česko-polská hranice byla oboustranně nepropustná. Až v roce 1961 spolu Československo a Polsko uzavřely dohodu o malém pohraničním styku a turistické konvenci, která obnovila přeshraniční ruch. Od té doby se návštěvy prarodičů v Kladsku aspoň zjednodušily.

Jana Hůlková na návštěvy babičky a dědy v 60. letech vzpomínala: „Chodili jsme tam přes kopec, říkalo se tam tomu Bokový les, a to jsme šli kus podél hranic se Žďárkami.“

„Máma mi kolikrát říkala, ať se podívám za sebe, že jdou za námi. V bílém ustrojení a vždycky na udání. Přesně věděli, kdy tam jsme.“ Rozdělené rodiny se mohly začít svobodně vídat až po roce 1989.  

Pohraničníci je při návštěvách Kladska stále sledovali (Jana Hůlková * 1954)

Komplikovanou poválečnou situaci v Polsku popisuje dokument Smíření v Českém koutku vytvořený Pamětí národa Východní Čechy. Ten naposledy mohli zhlédnout pamětníci, ale i široká veřejnost v Novém Městě nad Metují. 

Památník tří kultur (Pomnik Trzech Kultur) v Czermne, zdroj: Markéta Bernatt-Reszczyńská
Památník tří kultur (Pomnik Trzech Kultur) v Czermne, zdroj: Markéta Bernatt-Reszczyńská

O Pomníku tří kultur v Kudowě Zdróji – Czermné (Bronisław Kamiński *1936)
„Když se blížil konec 20. století, rozhodli jsme se uzavřít bouřlivou historii Kudowy symbolickým památníkem míru. Došli jsme k závěru, že těch několik století válek, protože Kudowa byla jednou v Čechách, v Německu, v Rakousku a nyní v Polsku, že ta staletí válek byla jako potopa. Přirovnali jsme to k biblické potopě a připomněli si, že v bibli se po potopě ukázala na nebi duha míru. A rozhodli jsme se tento symbol použít a začali jsme budovat pomník ve tvaru velké duhy s třemi pamětními deskami na třech sloupech, které symbolizují tři národy, tři kultury, a proto to je pomník třech kultur.“
Díky podpoře Ministerstva pro místní rozvoj vzniká z dokumentu nový vzdělávací program, který bude určen žákům 8. a 9. ročníků a studentům středních škol.