Po neúspěšných pokusech britské RAF v letech 1942 a 1943 se do likvidace výkonné zbrojovky zapojili Američané s bombardéry 15. letecké armády. Ty se nad Plzní poprvé objevily v únoru 1944, poté 16. října a 16. prosince. Zasažení cíle se jim podařilo 20. prosince 1944.
Jejich bomby dopadly na škodováckou dělovku, soustružnu nábojů a mechanické dílny a v areálu poté vypuklo několik požárů. Způsobené škody vedly pouze ke snížení výroby, byla záhy obnovena v plném rozsahu.
Jednalo se do té doby o nejtragičtější nálet na Plzeň, při kterém zahynulo 130 lidí a téměř 240 osob bylo zraněno. Bomby totiž zasáhly i centrum města včetně lázní. Jak uvedl plzeňský historik Karel Foud, poškodily také budovu někdejšího policejního ředitelství, sídlo gestapa, bývalou školu U Hamburku (dnes sídlo soudu) a také hotel Continental.
Nebezpečné místo k životu
Josef Veltruský, který ve Škodovce pracoval jako totálně nasazený, tušil, že tímto náletem snaha spojenců škodovku zlikvidovat nekončí. Už dříve byl svědkem několika náletů v okolí Plzně.
„Asi deset kilometrů od Plzně stála falešná Škodovka,“ vzpomínal na dřevěnou maketu zbrojovky, kterou nechali Němci vybudovat v roce 1941 severozápadně od Plzně, aby oklamali piloty spojeneckých bombardérů.
Škodovka, která se za války stala součástí koncernu Reichswerke Hermann Göring, patřila vedle Kruppových závodů v Essenu k největším zbrojovkám Říše, produkovala munici a výzbroj pro německou armádu.
„Okolo Plzně padaly bomby a my jsme se chodili koukat na ty krátery,“ popsal úsilí spojenců o likvidaci továren Škodovku zlikvidovat. Zintenzivnilo se po ničivém britském náletu na Kruppovy závody v Essenu v noci z 23. na 24. října 1944.
V té době se Josefovi podařilo získat práci mimo montovnu Škodovky.
Aby nacisté ušetřili Škodovku náletů spojenců, postavili v roce 1941 její dřevěnou maketu. Stála mezi Vejprnice a Vochovem na ploše 100 hektarů, byla potažena pytlovinou a měla i pro Škodovku typické komíny, zahrnuty byly i napodobeniny železničních tratí do Chebu a na Domažlice. Maketa nebyla zasažena a posloužila jako zdroj materiálu pro opravu později těžce poškozených Škodových závodů.
„Šéf v té velké montovně se mě ptal, čím jsem vyučený. Když zjistil, že cukrářem, tak se začal vztekat, co mu to tam posílají. No, já se mu nedivím...“ popsal situaci po svém vyučení, kdy byl totálně nasazen právě ve Škodovce.
Poslali ho proto kopat protiletecký kryt pro zaměstnance Škodovky. „Ve Skvrňanech za Škodovkou jsem vyvážel zeminu ven z tunelu.“
Po prosincovém náletu se Josefovi už Plzeň zdála nebezpečným místem k životu. Ke strachu z bombardování se přidaly neúnosné podmínky, ve kterých v Plzni žil. „Bydleli jsme v dřevěných barácích, bylo nás hodně na cimře a měli jsme tam zvířátka – štěnice.“